Total Pageviews

Tuesday 20 September 2011

Doa Senjata Mukmin

Temanku 'Seindah Warna Pelangi',
Entri sebelum ini ada aku menyatakan sedikit sebanyak tentang doa.
Kalau masih ingat, aku membicarakan tiga jenis doa.


Jadi, kali ini aku ingin menambah bicaraku sedikit tentang doa.
Beginilah serba sedikit tentang penambahan entri doa aku untuk kali ini.

Setiap dari sesuatu yang dijadikan olehNya pasti datang dengan sebab dan sifat.
Begitu juga dengan hari-hari yang bakal kita lalui, belum tentu pahit manis yang menanti kita sebagai hambaNya.

Kenapa harus dimulakan dengan doa???
Kenapa mesti disudahkan dengan doa???
Satu persoalan yang kadang-kadang sengaja kita lupakan.

Doa itu bekal, doa itu senjata.
Mana mungkin kita hamba yang lemah mampu mengatur langkah gagah tanpa bantuan dariNya, sedang nabi dan para rasul yang maksum saban malam bersengkang mata menadah tangan berdoa agar perjuangan dan hati mereka sentiasa di bawah kasih sayang dan rahmatNya.

Apatah lagi kita insan lemah yang hina dina ini.
Jangan sombong dengan Khalik (pencipta).

"...sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembahKu (berdoa) akan masuk neraka jahanam dalam keadaan hina dina."
[Surah al-Mukmin : 60]

Berlabuhnya malam, bersua Subuh berwajah fajar, isyrak menyapa disambut duha.
 Itu salah satu peraturan yang diatur Allah SWT tanpa gagal dan tanpa cela.
Peraturan yang sempurna ini alangkah indahnya, jika dimulakan dengan doa pembuka.
Bukan susah malah jauh sekali sukar.
Hanya bibir yang perlu memainkan peranan.
Sekelumit mengingatiNya, selaut kerahmatan dijanjikanNya.


Ya Allah, betapa Engkau Maha Penyayang lagi Maha Mengasihani.
Cuma hambaMu yang seakan lupa diri hingga terpinggir dari kasih dan rezekiMu.
Sedangkan Allah SWT lebih dulu memperingatkan hambaNya, bahawa Dia sentiasa ada untuk kita.
Bergantunglah sepenuh hati kepadaNya kerana demi sesungguhnya Dia tidak pernah jauh.

"...dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepadaKu, maka hendaklah mereka itu beriman kepadaKu, agar mereka selalu berada dalam kebenaran."
[Surah Al-Baqarah : 186]


مع السلامه والى اللقاء

nota kaki : Allah semakin suka jika kita selalu meminta dariNya...

No comments:

Post a Comment